Ny Toyota Yaris kommer i 2020, en helt ny model og med markante forbedringer.

Den nye Yaris kommer med forbedrede køreegenskaber, komfort og et sportsligt look. 

Opdateret 11/02/2020

Vi kan se frem til noget af en forandring når den nye Toyota Yaris kommer til Danmark efter sommerferien i år.  Toyota har indtil videre afsløret at ALT bliver nyt på den nye Toyota Yaris, både udvendigt og indvendigt.

Den nye Toyota Yaris bliver bygget på den nye GA-B Platform, og følger TNGA-filosofien (Toyota New Global Architecture), som de sidste par år har skabt en ændring i kørsel, håndtering og styling af mange af de nye Toyota modeller. Udover det, er selve motoren i den nye Yaris helt ny. Det er nu en trecylindret 1.5-liters benzinmotor med 116 HK, der arbejder sammen med en helt ny automatgearkasse med to indbyggede elmotorer og en smart udveksling, der sidder i den nye Yaris, og derfor kan man forvente en brændstoføkonomi på hele 27,0 km/l! Til sammenligning kører traditionelle biler i samme klasse omkring 18 km/l efter WLTP. 

Ny hybridmotor, undervogn og sikkerhedsniveau

Toyota Yaris kommer med en ny 3-cylindret 1,5-liters Hybrid benzinmotor med 116 HK, som er mere responsiv og effektiv end forgængeren. Dette er blandt andet fordi den nye motor har variabel ventiltid, som reducerer intern friktion og mekanisk energi-tab, samtidig med at det optimere forbrændings-ydelsen. Den nye motor har verdens hurtigste forbrændingshastighed, som understøttes af et højt omdrejningsmoment ved lave hastigheder. Den nye hybridmotor er udstyret med et nyt balancemodul, der reducere motorstøj og vibrationer. Den nye hybridmotor leverer op til 40% termisk-energi, og det er med til at skabe en forbedring på op til 20% i brændstoføkonomi og CO2-emissioner, i forhold til den tidligere Yaris model, og det giver den nye Yaris en brændstoføkonomi på imponerende 27 km/l.

Et nyt lithium-ion hybridbatteri erstatter det gamle nickel batteri. Det medvirker til en kraftigere acceleration og muligheden for, at køre på ren el med en hastighed på op til 130 km/t. Det nye batteri er derudover 27% lettere end det gamle, og bidrager til, at den nye Yaris Hybrid samlet set bliver 20 kg lettere.

Den nye Yaris vil udover 1.5-liters hybridmotoren også kunne fås med en nyudviklet tre-cylindre 1.5-liters benzinmotor, uden hybrid, samt en tre-cylindre 1.0-liters benzinmotor.

GA-B-platformen har muliggjort en øgning i kropsstivheden. Det har fremmet stabiliteten og kørekomforten i den nye Yaris. Udover det har den nye platform også resulteret i et lavere støj- og vibrationsniveau i forhold til forgængeren. 

Sikkerheden i den nye Yaris bliver bedre end nogensinde før og er formentlig stærkest af alle i klassen! Yaris er blevet designet til, at være verdens sikreste bil i den kompakte miniklasse. Yaris vil havde den næste generation af Toyotas Safety Sense, her vil man blandt andet have:

  • Adaptiv fartpilot
  • Vejbaneassistent
  • Automatisk nødbremse for biler og fodgængere i dagslys og mørke 
  • Automatisk nødbremse for cyklister i dagslys

Endelig er Yaris udviklet til, at kunne opnå den bedste førerbeskyttelse, når sikkerhedskravene skærpes yderligere fra 2020. For eksempel vil den nye Yaris være den første bil i den kompakte minibilklasse, der får airbag mellem forsæderne for bedre beskyttelse i tilfælde af en sidekollision.

1/1
Den nye Yaris får kabinebelysning og 10-tommer head-up display!

Tyngdepunktet i den nye Yaris er sænket med 15 mm og det gør, at føreren sidder mere sænket i forhold til den nuværende Yaris. Det nye førersæde vil dog komme med en 6 graders tilt og et rat som er tættere placeret føreren. Det lave tyngdepunkt, tilt-funktionen og rattet placering, skaber optimale betingelser for håndteringen af den nye Yaris.

Generelt har designet fået en helt ny betydning i Yaris. Farver, belysning, figurer, mønstre og betjeningen har været omdrejningspunkt for designet af den nye Yaris. 

Cock-pittet er udviklet omkring et: ”hænder på hjulet, øjne på vejen” princip. 

Yaris vil præsentere information for føreren på en helt ny måde, blandt andet ved at vise informationen gennem følgende: 

  1. Den nye centrale Toyota Touch-skærm
  2. En TFT-multi-informationsdisplay i instrumentrummet.
  3. En ny 10-tommer farve head-up display i forruden inden for førerens synsfelt. Displayet projicere vigtig kørselsdata såsom navigation meddelelser, hastighedsgrænser og advarsler til føreren.

Den nye Yaris kommer selvfølgelig med den nyeste teknologi blandt andet: trådløs oplader til smartphone, opvarmet rat, speciel kabinebelysning, og meget mere.

Læs mere: https://newsroom.toyota.eu/new-toyota-yaris--designed-for-urban-life/

Hør hvad FDM har at sige om den nye Yaris: https://fdm.dk/motor/forpremiere/2020-02-toyota-yaris-groen-sportslig-minibil 

eller dansk her: toyotanet.dk/home2?item=568768

________________________________________________________________________________

Caroline Laisbo, caroline.laisbo@detdigitalebilhus.dk

Der tages forbehold for trykfejl, tastefejl og løbende ændringer i artiklen. 

Denne side benytter cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere her.

OK