
Ny rally-inspireret GTI-dræber fra Toyota kommer til Danmark, GR Yaris.
Toyota afslører deres anden globale GR-model efter GR Supra i fjor, nu er turen kommet til Yaris. Den nye GR Yaris får en ny undervogn, firehjulstræk og en 3-cylindret turbomotor med 261 heste under hjelmen.
Caroline Laisbo, Opdateret d. 10/11/2020
-
GR Yaris er den nyeste skud på stammen fra TOYOTA GAZOO Racing. På baggrund af deres ekspertise og viden i at konkurrere i WRC har de, sammen med Tommi Mäkinen Racing, udviklet den nye GR Yaris fra bunden, med stort fokus på at skabe en bil, der både passer til landevejen, racerbanen og til rally. GR Yaris er så og sagt bygget til, at passe enhver fører.
Den nye GR Yaris kommer med et helt ny platform, der kombinere GA-B-platformen til minibiler på den forreste halvdel af GR Yaris med den nye GA-C-platform til mellemklassebiler på den bagerste halvdel. Denne nye platform giver mulighed for et helt nyt undervognsdesign og et helt nyt firehjulstræk kaldet "GR-FOUR". I teorien kan det nye firehjulstræk fordele kræfter mellem for- og bagakslen med 100 procent, fra forhjul til baghjul og omvendt.
Den nye GR Yaris kommer med tre indstillinger for firehjulstrækket: Normal, Sport og Track. Et 60/40 forhold vil være standardindstillingen, sportsindstillingen vil medfører et 30/70 forhold og på baneindstillingen vil trækket være ligeligt fordelt mellem for- og baghjul. Desuden overfører GR FOUR-systemet kraften ud til alle fire hjul med et minimalt tab, ved, at benytte det variable drivkaftsystem og den nye flerplads-kobling. Kræfterne til hjulene leveres af en helt ny tre-cylindret 1.6-liters turbomotor med 261 hestekræfter og et drejningsmoment på 360 Nm, der flår den lille racer fra 0 til 100 km/t. på under 5,5 sekunder, distancerer enhver konkurrent i samme størrelse, og som kan måle sig med performancebiler i den større kompakte mellemklasse.
Der er blevet gjort meget for at holde vægten nede på den nye GR Yaris. Det er gjort ved, at benytte aluminium til motorhjelmen og døre, samt benyttet forstærket kulfiber til taget.

- Produktionen af den nye GR Yaris foregår på en dedikeret produktionslinje på Toyota's Motomachi-fabrik, der har en lang og solid historie med fremstilling af sportsbiler.
Hovedspecifikationer
Length (mm) x Width (mm) x Height (mm) | 3,995 x 1,805 x 1,460 | ||
---|---|---|---|
Wheelbase (mm) | 2,558 | ||
Vehicle weight (kg) | 1,280 | ||
Occupancy | 4 | ||
Engine | In-line 3-cyclinder DOHC direct injection turbo engine | ||
Type | G16E-GTS | ||
Displacement (cc) | 1,618 | ||
Maximum output (kW [PS]) | 200 [261] | ||
Maximum torque (N・m [kgf・m]) | 370 [37.7] | ||
Transmission | iMT (6-speed manual transmission) | ||
Drive system | 4WD | ||
Differentials |
|
||
Suspension | [Front / Rear] | MacPherson Strut / Double wishbone | |
Brakes | [Front / Rear] | Ventilated disc / Ventilated disc | |
Tires | [Front / Rear] | 225/40ZR18 / 225/40ZR18 |
Pressemeddelelse fra: https://global.toyota/en/newsroom/toyota/30976389.html
Der tages forbehold for trykfejl, tastefejl og løbende ændringer i artiklen.