Er det tid til at få tandremmen skiftet?

Din tandrem er livsvigtig for, at din bil kan køre, derfor skal den også skiftes ved bestemte intervaller, for at sikre at den ikke pludselig springer. 

Tandremmen er en gummiring, som ligner en stor elastik med tænder. Dens opgave er at sikre, at alle komponenterne i bilens motor kører i takt. Herunder din knastaksel, drivaksel og krumtapaksel. Motorens stempler skal drives korrekt, og dette er knastakslens opgave. Knastakslen bevæger sig i takt med stemplerne, op og ned, og her giver forbrændingen energi og kraft til at skubbe stemplerne, der forplanter energien i knastakslen, og videre til drivremmen. Dernæst overføres kraften til krumtapakslen, der sørger for korrekt at åbne og lukke ventilerne. Hvis det ikke er synkroniseret korrekt, kan man risikere, at stemplerne rammer ventilerne, og det kan forårsage stor skade på motoren. All disse komponenter, er med til at sørge for at din motor derfor fungerer optimalt, derfor når din tandrem går i stykker, vil motoren ikke fungerer. 

Er tandremmen slidt?

Da tandremmen er af gummi, bliver den over tid slidt og mør. Dette resulterer i at tandremmen kan knække over tid. Det er besværligt at tjekke op på tandremmen, da den ligger skjult i en beskyttende kappe inde i motoren. Du kan selv forsøge at tjekke tandremmen, ved at åbne motorhjelmen (OBS. Gør ikke dette hvis motoren er varm!), du løsner forsigtigt kappen over tandremmen. Her kan du tjekke en lille del af tandremmen. Hvis overfladen er synligt slidt, har mærker eller flosser og har revner i gummiet, så er det kritisk og tid til et værkstedsbesøg!

På de forskellige bilmodeller er der sat nogle kilometergrænser på, så du har en idé om, hvornår tandremmen skal skifte, disse kan ses i bilens servicehåndbog. 

Tjek din tandrem ofte og som tommelfingerregel ved hvert serviceeftersyn. Når tandremmen knækker, er det ofte på uheldige tidspunkter og det kan blive en dyr fornøjelse, da tandremmen ofte ødelægger andre komponenter i motoren i forbindelse med, at den selv springer. Ofte er et skift af tandrem et værkstedsbesøg der er lidt dyrere end de fleste forventer. Det er ikke fordi selve remmen er dyr, men fordi den sidder i motoren og er besværlig at komme ind til. Derfor skal flere dele afmonteres for, at mekanikeren kan komme ind til tandremmen. 

Skal jeg få skiftet vandpumpe samtidigt med tandrem?

Ofte vil man få skiftet vandpumpen, samtidig med at man får skiftet tandremmen. Grunden er, at vandpumpen i sig selv ikke koster særlig meget, og at den alligevel skal afmonteres for at komme til tandremmen. Altså kan du ”spare” timelønnen for at komme ind til den, da mekanikeren alligevel er der. På den måde slår du to fluer med ét smæk og risikerer ikke at skulle skifte vandpumpen et par måneder senere til en noget højere pris end kun reservedelen.

Sådan kan du passe ekstra godt med din tandrem:
  • Kør bilen jævnligt: Hvis bilen står stille kan gummiet i tandremmen blive stift 
  • Tjek for spildte væsker: Vand eller olie kan få tandremme til at forskubbe sig. Det gør at motoren kan komme ud af takt og tandremmen kan slides hurtigere. 
  • Temperaturændringer er skidt: Ved store temperaturskift slides gummiet i tandremmen hurtigere, eller ved for tørt vejr.  

 

Bestil værkstedstid

Skriv til et værksted

Bliv ringet op af et værksted

Find dit bilhus