Toyota får nyt logo og brand design

Pressemeddelelse

Den japanske mobilitetsgigant Toyota introducerer i dag sit nye brand design i Europa. Det sker med et nyt og opdateret brand logo og en ny typografi, som signalerer en helt ny æra for Toyota i forbindelse med koncernens transformation fra bilproducent til mobilitetsvirksomhed. 

Toyota ændrer fra i dag sit brand design i Europa – herunder også i Danmark – og introducerer både et nyt logo og ny skrifttype. Det nye designsprog går igennem på alle digitale og fysiske steder, hvor Toyota er til stede, og er udviklet for at imødekomme en stadig stigende gruppe af kunder med forskellige behov til mobilitet – både når det drejer sig om produkter og om services.

Den nye visuelle identitet hos Toyota er drevet af forenkling og er formet af fire nøgleprincipper: Fremadrettet, klar til at mobilisere sig, en øget premium-følelse og ultrakonsistent på tværs af alle forretningsområder og sub-brands.

Toyotas nye brand logo er blevet ændret til et mere simpelt todimensionelt design, der ikke længere er flankeret af Toyota-navnet, hvilket skyldes, at Toyota-logoet alene efterhånden er så kendt over hele Europa. Designet kommunikerer enkelthed, gennemsigtighed og modernitet og er særdeles velegnet til det digitale rum og ligeså effektivt i den fysiske verden.

Det nye logo erstatter begyndende fra i dag det gamle tredimensionelle Toyota-logo i al kommunikation fra Toyota lige fra hjemmesider, apps, brochurer, og generel markedsføring. Ændringen af logo er omfattende, og det vil således tage flere uger – og på enkelte felter måneder – inden det nye brand design er ført igennem på alle områder. Derfor vil man altså stadig kunne støde på det gamle Toyota logo i noget tid endnu.

Uændret logo på biler
Ændringen af den visuelle identitet får ikke indflydelse på biler fra Toyota-koncernen. Toyota ændrer nemlig ikke ved logoet, der sidder på koncernens biler, ligesom facadeskilte hos Toyota-forhandlere og autoriserede værksteder også fortsat vil blive bevaret.

Toyotas nye visuelle identitet betyder også ændringer i typografien – altså den skrifttype Toyota benytter i sin kommunikation. En helt ny og skræddersyet font, altså skrifttype, kaldet Toyota Type, der egner sig godt til både online og offline miljøer, signalerer åbenhed og imødekommenhed over for kunderne. Skrifttypen er lettere at læse digitalt, hvilket ligger helt i tråd med Toyotas løbende udvikling og stigende brug af onlinehandel i Europa i fremtiden.

Det nye logo skal også bidrage til en mere klar og konsistent kommunikation på tværs af virksomhedens forretningsområder og herunder ændre navne på koncepter som fx forsikringsdelen Toyota Insurance Management, der fremover kommer til at hedde Toyota Insurance Services.

Forretningsenheder ændrer navn
Forretningsområdet for brugte biler, der har heddet Toyota Plus i flere år, vil ligeledes ændre navn og fremover hedde Toyota Approved Used.

"Vi har hele tiden haft ”morgendagen” i tankerne under udviklingen af det nye visuelle brand design. Vores fokus var at skabe evigt bedre forbindelse til kunderne, så de kan holde trit med Toyotas hurtige udvidelse af elektrificerede biler, mobilitetsservices og onlineforhandling. Designet blev ændret for at være endnu mere i øjenhøjde med kunderne på tværs af en masse forskellige forretningsområder," siger Didier Gambart, der er Vice President for salg, marketing og kundeoplevelse hos Toyota Motor Europe.

Toyotas mest populære model, Yaris, kommer i en helt ny og fjerde generation til september og vil være den første model, der bliver introduceret med Toyotas nye brand design.

FAKTA om Toyotas logo
Toyota-logoet er en vigtig del af koncernens identitet. Det består af tre sammenhængende ovaler eller elipser, der er forbundet i et vandret symmetrisk layout, så det kan genkendes både når man ser direkte på logoet, og når logoet ses i et bakspejl.

Det tredimensionelle logo, der altså nu ændres, blev introduceret i oktober 1989 for at markere Toyotas 50-års jubilæum. Logoet blev designet til at skabe en stærk, fremtrædende visuel identitet for mærket uden for hjemlandet Japan.

Den inderste elipse, som også er sat i centrum som den vigtigste af de tre elipser i logoet, symboliserer kundens hjerte. Det har altid været og er stadig i dag kunden, der er i det absolutte centrum hos Toyota, hvilket altså skinner igennem selv i logoet. Den anden elipse i midten symboliserer Toyotas hjerte og overlapper elipsen, der symboliserer kundens hjerte. Det er et symbol på et gensidigt fordelagtigt forhold og tillid mellem kunden og Toyota samtidig med, at det også danner et ”T” for Toyota. Den ydre elipse symboliserer, at Toyota er en verdensomspændende mobilitetskoncern.

Hver elipse tegnes med forskellige slagtykkelser, hvilket er et link til japansk kalligrafikunst og kultur.

Rummet i baggrunden inden for logoet er beregnet til at udstille de "uendelige værdier", som Toyota står for, og som er: Fremragende kvalitet, værdi over forventning, glæden ved at køre, innovation og integritet i sikkerhed, miljø og socialt ansvar.